SP35 ma MOC! Projekt FACES. Niezbędnik kompetentnego nastolatka

2019-10-22

Dokładnie 16.10.2019 – wystartowaliśmy w naszej szkole z zupełnie nową europejską inicjatywą! Rozpoczynamy 6-miesięczny projekt FACES. Niezbędnik kompetentnego nastolatka. Będziemy go realizować w ramach programu PO WER – Ponadnarodowa Mobilność Uczniów.

Ten nowy program skierowano do polskich placówek edukacyjnych, które mają zaprzyjaźnioną szkołę w Europie, chciałyby wysłać do swoich przyjaciół grupę uczniów i zrealizować z nimi innowacyjne edukacyjne przedsięwzięcie. Projekt FACES narodził w głowie szkolnego koordynatora projektu pana Wojciecha Wasylko w styczniu bieżącego roku. Jego główne założenia zostały wkrótce przedstawione panu Mario Xerri, nauczycielowi i pasjonatowi współpracy europejskiej z zaprzyjaźnionej szkoły na Malcie. Od tego momentu panowie pracowali razem nad końcowym kształtem szkolnego projektu, który przybrał ostateczną formę pod koniec lutego. Wysiłki opłaciły się – projekt został bardzo wysoko oceniony przez ekspertów i jego realizacja stała się faktem!

W ramach projektu pozyskano blisko 90 000zł, które pozwolą zrealizować marzenia 15 uczniom z klasy 6 i 7 naszej szkoły.

Na czym polega nasz projekt?

Głównym celem programu PO WER Ponadnarodowa Mobilność Uczniów jest wyjazd zagraniczny do zaprzyjaźnionej szkoły. Wybór padł na Maltę. W listopadzie 2018 r. zrealizowaliśmy wspólnie świetny projekt JESC2018 w ramach programu eTwinning. W ramach nowej inicjatywy pojawiła się okazja, by spotkać się ponownie, tym razem już na żywo.

W projekcie FACES. Niezbędnik kompetentnego nastolatka nasi uczniowiespotkają się z rówieśnikami z maltańskiej Victorii. W marcu 2020 r. spędzą tam 7 dni, pracując nad e-publikacją, w której przedstawią 5 cech współczesnego nastolatka przez pryzmat swoich doświadczeń i zdobytych nowych kompetencji. Będą uczyć się o bezpieczeństwie w sieci, poznawać historię własną oraz kraju partnerskiego, tworzyć album fotograficzny, pomagać słabszym, a przy tym będą ćwiczyć swój język angielski w mowie i piśmie. Oprócz zajęć merytorycznych, uczestnicy będą brali udział w zajęciach w szkole partnerskiej, zintegrują się z młodzieżą z Malty i oczywiście zwiedzą najważniejsze atrakcje wyspy.

Projekt FACES to również faza przygotowawcza do wyjazdu. W ramach tej części naszego przedsięwzięcia uczniowie wezmą udział w szeregu działań, które wyposażą uczestników w umiejętności niezbędne do pracy nad produktem końcowym. W tej fazie projektu młodzież weźmie udział w dodatkowych zajęciach języka angielskiego prowadzonych przez rodzimego użytkownika tego języka (native speaker) w wymiarze 20 godzin. Oprócz tego uczniowie będą uczestniczyć w warsztatach fotograficznych, przejdą szkolenie z bezpieczeństwa w sieci, komputerowej obróbki graficznej, tworzenia publikacji elektronicznych, kreatywnego pisania oraz tańca i śpiewu. Cała grupa projektowa odwiedzi również NOSPR oraz Muzeum Śląskie w Katowicach. Jednym z ciekawszych punktów przygotowania do wyjazdu będzie grudniowa wizyta w konsulacie Malty w Krakowie.

Zanim na Maltę wybiorą się uczniowie, dwuosobowa delegacja SP35 poleci do Victorii w ramach wizyty przygotowawczej w listopadzie. W trakcie spotkania na najwyższym szczeblu zaplanujemy wszystkie marcowe działania i doprecyzujemy szczegóły projektu. Będziemy też mieli okazję poznać naszych partnerów na żywo.

A teraz najważniejsze!

Znamy już skład grupy projektowej! W rekrutacji do projektu wzięło udział 48 osób. Uczniowie wypełnili ankiety, w których przedstawili m.in. swoje zalety, talenty oraz wykazali się zaangażowaniem w życie klasy i szkoły. Dodatkowo komisja rekrutacyjna przyznała punkty za wyniki w nauce w roku szkolnym 2018/2019. Po podliczeniu wszystkich punktów i konsultacjach z wychowawcami lista uczestników projektu prezentuje się następująco:

Jakub Berger (7a)

Maja Biskup (6a)

Hania Cichopek (7a)

Krzysztof Chowaniec (6a)

Kaim Bartek (7a)

Konkol Amelia (7a)

Kuczmik Amelia (6b)

Natalia Mazurek (7a)

Paulina Mikołajec (7a)

Oliwia Misala (7a)

Maja Mokrzycka (7b)

Weronika Sójka (7b)

Natalia Stronczek (7a)

Rafał Urbaniec (7b)

Jakub Zator (6b)

 

Na potrzeby projektu stworzono również listę rezerwową. Uczniowie, którzy się na niej znaleźli, również wezmą udział w zajęciach przygotowawczych. Są to:

Marek Chowaniec

Wojciech Pomykała

Ola Naparstek

 

Wszystkim dzielnym uczestnikom gratulujemy i życzymy powodzenia!

 

NAJWAŻNIEJSZE FAKTY

 

Pozyskane dofinansowanie: 89 996 zł

Kraj szkoły partnerskiej: Malta (Gozo)

Liczba uczniów wyjeżdżających na Maltę: 15

Czas trwania projektu: 6 miesięcy

Wyjazd na Maltę: 8-14.03.2020

Cel projektu:

  • wyjazd na 7 dni na Maltę i współpraca ze szkołą partnerską
  • nauka języka angielskiego w mowie i piśmie poprzez zabawę i artystyczną pracę twórczą w autentycznych sytuacjach komunikacyjnych
  • zdobywanie praktycznych umiejętności cyfrowych i interpersonalnych
  • poznanie kultury kraju szkoły partnerskiej oraz nauka tolerancji i doceniania różnorodności kulturowej

Zapraszamy do śledzenia wszystkich działań w projekcie. Będziemy je regularnie zamieszczać w specjalnej zakładce "FACES. Niezbędnik kompetentnego nastolatka (PO WER) w lewej kolumnie.

Miasto Rybnik Ministerstwo Edukacji Narodowej Kuratorium Oświaty w Katowicach